Corona update 20-11-2020

Met elkaar werken we al een hele poos aan het terugdringen van het coronavirus. Het dragen van mondkapjes in winkels, het begeleiden van de loopstromen, de aanwezigheid van gastheren en gastvrouwen om de 1,5 meter afstand én het dragen van mondkapjes te waarborgen; het zijn slechts enkele zaken die we samen heel goed hebben opgepakt. Bedankt voor uw inspanningen! Samen krijgen we corona onder controle!

Ondernemers worden op verschillende manieren geholpen de drukte in hun winkels te spreiden. Zij kunnen hun winkel coronaproof maken en aankleden met speciale anderhalvemeterpakketten. Het aanvragen van de pakketten kan nog steeds. Met speciaal ontworpen Rotterdamse stickers, tape, posters en buttons met daarop de boodschap ‘ik houd 1,5 meter van je!’ kunnen ondernemers op een klantvriendelijke en professionele manier zorgen dat hun klanten zich aan de regels houden.

Hebt u moeite met crowd management in uw winkelgebied? Kunt u hulp gebruiken als het gaat om looprichtingen en het bewaken van de 1,5 meter afstand? Neemt u vooral contact op met de bedrijfscontactfunctionaris van uw gebied.

Geen Black Friday, wat wel…
Met de feestdagen in aantocht en het steeds populairder wordende Black Friday op komst willen wij uw middels deze nieuwsbrief wijzen op wat er mag en wat niet. Ondanks alle gezamenlijke voorlichting en waarschuwingen wordt er toch meer drukte verwacht. En dat brengt ons de uitdaging om die drukte te spreiden en te beheersen. Landelijk is door brancheorganisaties en de grootwinkelbedrijven gevraagd om acties rond Black Friday zoveel mogelijk online te doen en in ieder geval de acties over meerdere dagen te verdelen. Een initiatief dat wij omarmen. De gemeente Rotterdam roept bewoners dan ook op om tijdens Black Friday online, lokaal te winkelen om drukte in de stad te vermijden, maar neemt verschillende voorzorgsmaatregelen om winkelend publiek dat toch naar de stad komt zoveel mogelijk te spreiden. In het centrum hebben de ondernemers, in samenwerking met de Urban Department Store, besloten om zogenoemde Five Day Deals te organiseren.

Dat betekent geen stormloop op de laatste vrijdag van november dit jaar, maar vijf dagen winkelen met korting. Zo wordt de actieperiode verlengd en is er genoeg tijd om inkopen op rustige momenten te doen. Deze Five Day Deals zijn van 25 tot 29 november. We willen u allen met klem vragen om dit mooie initiatief ook in uw winkelgebied toe te passen. Dit draagt bij aan spreiding van bezoekers, minder drukte en verantwoord winkelen.

Gebleken is ook dat er sprake is van “daluren” als het gaat om het aantal bezoekers verspreid over de dag. In de ochtend tussen 10.00 en 12.00 uur en in de avonden tussen 17.00 en 20.00 uur. Het verdient aanbeveling om juist ook deze tijden wat meer onder de aandacht te brengen, zodat we voor nog meer spreiding van het aantal bezoekers kunnen zorgen.

Laat het ons weten als we u kunnen ondersteunen.

Ondernemerstoolkit SpotRotterdam
We beseffen dat het voor ondernemers lastig is om met alle coronamaatregelen een bedrijf draaiende te houden. Met de druktemeter SpotRotterdam hopen we dat bezoekers kiezen voor een rustig moment om te komen winkelen. Niet alleen voor hun eigen veiligheid, maar ook zodat het makkelijker is voor ondernemers om de maatregelen te kunnen naleven.= U vindt SpotRotterdam op www.SpotRotterdam.nl.

Het werkt heel simpel. Met SpotRotterdam zoekt u eenvoudig op categorieën zoals horeca of parken, favoriete plek of gebied. Is een gebied groen, dan zijn er weinig mensen. Is een gebied groen met donkerblauwe stippen dan zijn er redelijk wat mensen. Is een gebied donkerblauw, dan zijn er veel mensen. Op www.ondernemen010.nl/spotrotterdam vindt u een toolkit waarmee u SpotRotterdam onder de aandacht van uw klanten kunt brengen. U kunt heel simpel uitingen downloaden en gebruiken voor social media, uw nieuwsbrief of website. Ook zijn er flyers beschikbaar voor uw winkel. Stuur een mailtje naar info@spotrotterdam.nl  als u een stapel flyers wilt ontvangen. Mist u nog iets? Laat het ons weten via hetzelfde mailadres!

Rotterdam Sterk door Lokaal (Online) Winkelen
Vorige week is de gemeente gestart met de campagne Lokaal Online Winkelen (zowel online als offline). Onder online verstaan wij niet alleen ondernemers en horeca die een webshop hebben, maar ook ondernemers die de mogelijkheid bieden om via een berichtje op social media; Whatsapp; of via de telefoon een bestelling te plaatsen, privé te shoppen etc.

Met de campagne wil de gemeente de lokale ondernemers en horeca een hart onder de riem steken. Wij wijzen onze stadsgenoten op de mogelijkheden van het Lokaal Online Winkelen en de mogelijkheid om direct bij de (lokale) ondernemers te bestellen. Corona of niet, dit is eigenlijk van alle tijd, maar nu belangrijker dan ooit. Wij hopen dat wij samen hiermee een steentje bijdragen aan het behoud van de Rotterdamse ondernemers en horecagelegenheden.

Via deze link https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/lokaal-winkelen/ vindt u meer informatie over de campagne. Vanaf aanstaande maandag vindt u een overzichtskaart van Rotterdam waarop per categorie is aangegeven bij welke lokale ondernemer men “online” terecht kan. Wilt u daarbij staan? Kijkt u dan vanaf maandag 23 november op de site!

MKB Business Boost
Bent u ondernemer maar vindt u het opzetten van een webshop of website erg lastig? De gemeente wil u graag helpen! Dat doen we met het programma MKB010>>Next. Hier vindt u onder andere de MKB Business Boost. De MKB Business Boost is hét e-learningprogramma speciaal gemaakt en ontwikkelt voor Rotterdamse MKB’ers door de gemeente Rotterdam en opleider Frankwatching. Ontwikkel de kennis en vaardigheden om doelgericht online te ondernemen, juist nu! Het programma bestaat uit maar liefst 20 onlinecursussen over onder meer social media, online adverteren en e-mailmarketing. U krijgt praktische tips en direct toepasbare handvatten om online beter zichtbaar én vindbaar te zijn en uw omzet te verhogen. Dit alles tegen een gereduceerd tarief van 50 euro in plaats van 889,-  In de bijlage vindt u de flyer met meer informatie. Wij zijn ook te bereiken via: mkb010next@rotterdam.nl

Digitaliseringsvoucher
Of u nu een sportschool, een patatkraam of een schoenenwinkel hebt, als Rotterdamse MKB’er heeft u er in deze loodzware tijd baat bij om uw zaak online zoveel mogelijk bekendheid te geven. De gemeente Rotterdam stelt daarom een subsidieregeling in om de digitalisering van het MKB te stimuleren. Online vindbaar en bereikbaar zijn én online kunnen verkopen zijn daarom belangrijker dan ooit. De gemeente Rotterdam geeft kleine MKB- bedrijven daarom een steuntje in de rug met de subsidie Digitaliseringsvoucher. Deze is bedoeld om bedrijven te helpen met het behouden of vergroten van omzet en marktbereik nu fysieke klantbezoeken door corona beperkt worden. De subsidieregeling is er voor MKB’ers (2 tot 50 medewerkers en 3 jaar gevestigd in Rotterdam) die bijvoorbeeld een webwinkel willen opstarten of hun website willen verbeteren. Of voor ondernemers die een expert willen inhuren om hun digitale dienstverlening op te zetten. MKB’ers die zich aanmelden krijgen een ‘digitaliseringsvoucher’ waarmee 50% van het investeringsbedrag wordt vergoed door de gemeente, tot een maximum van 2.500 euro ex BTW. Er zit in totaal 200.000 euro in de subsidiepot. Aanmelden tot 8 december via de website van de gemeente Rotterdam of https://www.ondernemen010.nl/mkb010agenda/subsidieregeling-voor-dig/
De regeling loopt tot en met 8 december 2020. Beoordeling en toekenning gebeurt op basis van volgorde van aanmelding en tot de subsidiepot leeg is. Dus op = op. In de aanvraag moet onder andere aannemelijk worden gemaakt dat de investering bijdraagt aan het behoud of het vergroten van de omzet en/of het marktbereik gedurende de klantcontactbeperkingen tijdens de COVID-19 periode.

Wat doet de gemeente nog meer?
We kijken ook naar de bereikbaarheid van de stad.

In week 48, 49 en 52 zullen er nieuwsberichten worden geplaatst op www.Rotterdam.nl  en www.Rotterdamonderweg.nl . Men wordt erop geattendeerd dat de feestdagen nabij zijn en wordt verzocht om aankopen online en lokaal te doen, om zo lokale ondernemers te steunen. Hierbij zal een kaart met de beste aanrijroutes getoond worden om drukte te voorkomen. Ook zullen in de winkelgebieden digitale borden worden ingezet met meer informatie.